אתר סוכרת
מוקדש לילדים הסוכרתיים ובני משפחותיהם.
גם אם אינך ילד, תמצא כאן מידע רב שיכול לעזור לך.
 מה חדש   טיפים   שאלות נפוצות
על סוכרת 
 ספרונים   סוכרת בוידאו    מדריך סוכרת   מוצרי סוכרת 
 קישורים   מילון   תזונה   דפי שניידר   מאמרים   פורום סוכרת   סוכרת אחרת 

06/2002

ספירת פחמימות
לשקול או לא לשקול

הערה: תוכן מאמר זה מיועד לסוכרתיים סוג 1.

עצור את הנדנדה !
אם אתה מתפלא שיום אחד אתה על 100 ויום אחר על 300, שאל את עצמך תחילה אם אתה סופר ושוקל את הפחמימות שאתה אוכל.

אם אינך רוצה לספור פחמימות או לשקול אותן
כי זה מסובך
כי זה "פרוייקט"
כי זה מגוחך לשקול כל גרם שאתה אוכל
כי ...

אל תחשוש. זה לא מסובך, זה לא פרוייקט, ולא מגוחך. ובפרט כשמדובר בבריאותך או בריאות ילדך (אם אתה הורה לילד סוכרתי). אולי זה ייראה לך בהתחלה מסובך אבל עם הזמן אתה תלמד וזה יהיה פשוט כמעט כמו לספור 1,2,3 . אין לך בחינת סיום ואף אחד אינו קוצב לך זמן. אתה תחליט בקצב שלך אם לספור או לשקול פחמימות, ובאיזה מצבים לעשות זאת.

מהן פחמימות

הפחמימות הן מקור האנרגיה העיקרי לגופנו. כידוע, בגופנו מתרחש תהליך בעירה איטי שבו הפחמן שבגלוקוז מתרכב עם החמצן שאנו נושמים. יש פחמימות מורכבות יותר ומורכבות פחות. בכל מקרה, לאחר העיכול נהפכות הפחמימות לגלוקוז במחזור הדם. הפחמימות נמצאות בלחם ושאר דברי מאפה, בפירות, תירס, תפוח אדמה, אורז, קוסקוס, ועוד.

אז למה לספור?

1. כי הפחמימות הן הגורם הישיר והמהיר המעלה את רמת הגלוקוז בדם לאחר ארוחה. אמנם גם לחלבונים ולשומנים יש השפעה, אך היא איטית ומועטה יותר.

2. כי הספירה תעזור לך להגמיש את ארוחותיך. הגלוקוז שבדם אינו "יודע" אם הוא הגיע מפחמימה שמקורה באורז או בתפוח אדמה, תירס או לחם. אם אתה מזריק אינסולין קצר (הומלוג או נובורפיד) לכל ארוחה או משתמש במשאבה, תוכל גם לקבוע את כמות האוכל שאתה אוכל. אתה תיקח אינסולין במינון שמתאים לכמות הפחמימות שתאכל. אם יום אחד אינך רעב במיוחד, תאכל פחות ותזריק פחות.

ולמה לשקול?

כי כל גרם פחמימה מעלה את רמת הגלוקוז בדם במידה מסויימת. גרם פחמימה יעלה אצל הבוגר את רמת הגלוקוז בין 3 ל 5 mg/dl. אצל ילד זה יכול להיות בין 10 ל 20. זה תלוי במשקל הסוכרתי. ככל שמשקל הגוף נמוך יותר, יש השפעה גדולה יותר לכל גרם. אם אתה ובוגר וטעית ב10 גרם פח' - קיבלת שגיאה של כ-40 mg/dl.
אצל ילדים טעות ב 10 גר' פח' גרם יכולה להיות שווה ל 100 - 200 mg/dl (בתלות במשקל הילד).
אנו מייחסים חשיבות רבה לרמת הסוכר שאנו מודדים ודורשים דרישות דיוק מחמירות ממכשירי המדידה בעוד שאנו לא מקפידים על כמות הפחמימות שאוכלים.
מאחר ויש "שער חליפין" בין כל גרם פחמימה שאוכלים לרמת הגלוקוז, הדיוק בכמות הפחמימות אינו פחות חשוב מדיוק מדידת גלוקוז בדם.
במקום להגיע ל-300 ולתקן אחר כך עם אינסולין, ובמקום להגיע ל-30 ולתקן אחר כך עם סוכר, עדיף להגיע מלכתחילה ל 100-150 ומבלי הצורך לתקן.

איך לחשב?

נניח שאנו עומדים לפני ארוחת בוקר של דגנים עם חלב.
נמלא את הספל ב-30 גר' דגנים. אנו רוצים לדעת כמה גר' פח' יש ב-30 גר' דגנים.
על האריזה יש תווית סימון תזונתי. אנו נחפש את הערך של "פחמימות ל100 גרם".
נניח שכתוב שם 80 גר'. כלומר, בכל 100 גר' דגנים יש 80 גר' פחמימות. כדי לדעת כמה גר' פח' יש ב-30 הגרמים שרוצים לאכול. נכפיל את כמות הדגנים שבספל (30 גר')
בכמות הפח' ב100 גר' (80 גר') ונחלק ב-100.
התרגיל:
כלומר 24 גר' פח'.
עתה נוסיף 100 גר' חלב (כחצי כוס). החלב מכיל 4.6 גר' פח' ל-100. נחשב:
כלומר 4.6 גר' פח'.
נסכם את הפחמימות מהדגנים עם הפחמימות מהחלב ונקבל
28.6=24+4.6 כלומר סה"כ בדגנים והחלב יש לנו 28.6 גר' פח'.
מאחר והחלב מכיל כמות נמוכה של פח' ל-100 גר' אין צורך לדקדק עד כדי כך עם המשקל. אפשר למלא חצי כוס "לפי העין". אך במוצרים עתירי פחמימות כמו דגני בוקר כדאי לדקדק.

מה לעשות עם בישולים?
נניח ואנו רוצים להכין אורז בכמות של 2 כוסות.
לפני הבישול, נשקול את כמות האורז שבכוסות. ב-2 כוסות אורז יש 380 גר'.
על האריזה כתוב 80 גר' פח' ל100 גר'.
נקבל שבתבשיל יש . סה"כ 304 גר' פח'.
נשקול את כלי הבישול הריק לפני הבישול ונרשום.
נוסיף מים, תבלינים וכו', נבשל, ולאחר הקירור נשקול את התבשיל עם כלי הבישול.
כדי לקבל את משקל התבשיל נטו, נחסיר את משקל כלי הבישול.
נניח שסה"כ התבשיל נטו שוקל 900 גר'.
נחלק ונכפיל ב-100 ונקבל 34 גר' פח' ל100 גר ' תבשיל.
הנה תהליך:
1. שקול את כלי הבישול הריק ורשום.
2. הכנס את רכיבי התבשיל לכלי וחשב את סך כל הפחמימות שבתבשיל. לגבי תבשילים מורכבים, סכם את כל הפחמימות של כל הפריטים שבתבשיל.
3. בשל, וקרר מעט.
4. שקול את הכלי כולל התבשיל המוכן.
5. כדי לקבל את משקל התבשיל נטו, החסר את משקל הכלי.
6. חלק את סה"כ הפחמימות (לפי סעיף 2) במשקל התבשיל נטו (לפי סעיף 5).
7. הכפל ב-100. ותקבל כמה גר' פח' יש ב-100 גר' תבשיל.

שים לב: יש מוצרים שבהם רשום על האריזה "פחמימות ל-100 גר' תבשיל". היצרן חישב כאן עבורך. אין צורך בכל תהליך החישוב שהוזכר. אלא לשקול את המוצר המבושל ולחשב בצורה הרגילה.

האם זה קשה?

אם המשקל יושב על השיש במטבח ובמילא אתה מניח את הספל על השיש לפני שאתה ממלא אותו בדגני בוקר, האם זו בעיה גדולה להניח את הספל על המשקל? האם זו בעיה שמחשבון קטן יישב דרך קבע על שיש המטבח?
החישוב אינו מסובך ופעולת השקילה גוזלת רק מעט שניות. אז מה הבעיה?
כל אחד שומר על רמת שפיות כפי שהוא מגדיר אותה לעצמו. אחד ישקול את האורז, אך מחית (פירה) תפוחי האדמה לא ישקול אלא ימדוד לפי כפות. ואחר יעשה להיפך. אינך חייב לשקול הכל. אך זכור, כמה שתהיה מדוייק יותר בכמות הפחמימות שאתה אוכל, תגיע לאיזון יציב יותר.
אם למשל יש לך מתכון קבוע לאורז שהכמויות בו זהות בכל פעם, ואתה משתמש באותם כלי קיבול, אין צורך לבצע בכל פעם את התהליך המוזכר למעלה. די בכך שתבצע אותו פעם אחת בלבד ותרשום לך כמה גר' פח' יש ב-100 גר' אורז מבושל. אם אינך רוצה לשקול לפני כל ארוחה, שקול מספר כפות של אורז מבושל ועשה לך חשבון כמה גר' פח' יש בכף .

מה עושים עם הילדים בחוץ?

יש מסיבת יומולדת עם חטיפי "במביסלי ".
אפשר להגיד לילד בבית לקחת 3 חופנים ולשקול אותם. וכך אפשר לדעת בממוצע את כמות הפחמימות בחופן.
ארטיקים - אין בעייה. כתוב עליהם.
פיצה - כדאי שתקח הביתה (או תזמין בטלפון) פיצה.
עכשיו אתה עומד בפני אתגר ואתה שואל את עצמך כמה גר' פח' יש במשולש שאתה רוצה לאכול.
הנה לך רמז. מצע הבצק של הפיצה דומה במידה מסויימת לפיתה. אם ידוע לך כמה גר' פח' יש בפיתה שלמה, הערך לפי העין בהשוואה לגודל פיתה את המשולש שאתה רוצה לאכול. למד כיצד משפיעה הפיצה על רמת הסוכר שלך. לאחר אימון בבית, תדע מה לעשות בחוץ. כדי לשמור על שפיות סבירה, אין צורך להתרוצץ לכל מקום עם משקל.
עם הזמן לומדים כיצד להתנהג בחוץ ולבצע הערכות לפי נסיון ואינטואיציה.
כשאוכלים בחוץ, כדאי תמיד לקחת טווח ביטחון במינון האינסולין. יש מאכלים רבים שהם עניין של ניסוי וטעייה. ובעצם זו השורה התחתונה של ניהול הסוכרת. תהליך מתמיד של מדידה, לימוד, ותיקון.

משקלי מטבח דיגיטלים ניתן לרכוש בחנויות כלי בית וגם דרך האינטרנט.

בתיאבון ובהצלחה.

מאמר זה נכתב לפי נסיוני כאבא לסוכרתית .
גדי

 



הודעה על סיום פעילות האתר 3.2.2013 

קישורים לא ממומנים

האם ויטמין פשוט המחולק בחינם יכול למנוע סוכרת, קרא עוד ...

האם הסיבוכים חומקים לנו מתחת לרדאר?

"אנשים מתוקים לחיים ארוכים" אם בריאותך חשובה לך כדאי שספר זה ישכון בביתך



מתוקים - סוכרת
בשבילכם מ-1999
| טיפים | חברים | תזונה | פורום סוכרת | מדריך | ספרונים | חיפוש | מאמרים | וידאו |
| המדור של פרומקין | כאן ד"ר קנטר | שניידר - דפי מידע | קישורים | כלים | מה חדש? | מוצרים |

| תנאי שימוש | אודות |  |