אתר סוכרת
מוקדש לילדים הסוכרתיים ובני משפחותיהם.
גם אם אינך ילד, תמצא כאן מידע רב שיכול לעזור לך.
 מה חדש   טיפים   שאלות נפוצות
על סוכרת 
 ספרונים   סוכרת בוידאו    מדריך סוכרת   מוצרי סוכרת 
 קישורים   מילון   תזונה   דפי שניידר   מאמרים   פורום סוכרת   סוכרת אחרת 

אור חדש על דיאטות עתירות חלבונים והרזיה.

ד"ר דינה ראלט

 21-01-2003
 

בעוד מומחי תזונה מנסים להגיע לשילוב האידאלי של חלבונים, פחמימות ושומנים, מחקר חדש מסביר לראשונה מדוע דיאטה עתירה בחלבונים באופן יחסי יכולה להיות המתאימה ביותר להורדה במשקל.
הממצאים החדשים מראים שאכילה של חלבונים ממקור איכותי מגבירים את כמות הלאוצין, חומצת אמינו, המסייעת לשמירה על מסת השריר והפחתה בשומן הגוף במהלך תהליך ההרזיה.
השמירה על השריר בעת ההרזיה חיונית שכן היא מסייעת לגוף לשרוף יותר קלוריות.
 הממצאים של שני מחקרים הקשורים בדיאטות מוגברות חלבונים ומופחתות קלוריות פורסמו בגיליון פברואר של העיתון לתזונה. בראש המחקר עמד פרופסור דונלד ליימן, מרצה לתזונה בחוג למדעי המזון ותזונה אנושית באוניברסיטת אילינוי.
ליימן בחן את התיאוריה על 24 נשים שמנות בגיל העמידה, שצרכו תזונה העומדת על 1700 קלוריות ביום במשך 10 שבועות. פעילות גופנית נשמרה בקביעות אצל כל המשתתפות.
קבוצת הביקורת אכלה על פי המלצות פירמידת המזון, וצרכו בערך 0.72 גרם חלבון ו 2.6 גרם פחמימות לכל קילוגרם ממשקל הגוף ביום.
המשתתפות בקבוצת המחקר הגדילו את מינון החלבון היומי לכ 1.5 גרם לכל קילוגרם, והפחיתו את צריכת הקלוריות לכ 1.9 גרם לכל קילו. התזונה כללה חלבונים איכותיים, שסיפקו רמה אופטימלית של לאוצין על מנת לשפר את מבנה הגוף. לאוצין הוכח כמווסת את השרירים, החשובים כל כך להורדה במשקל.
בעוד הגוף מייצר חומצות אמינו רבות, הוא לא מייצר לאוצין, ולכן אנשים צריכים לצרוך מזונות העשירים בחומצה זו. לאוצין נמצא בעיקר בחלבונים איכותיים כמו בקר, מוצרי חלב, עוף, דגים וביצים.
ליימן מזהיר מפני הטעות הנפוצה המחשבת את החלבונים התזונתיים כחלק מצריכת הקלוריות. "מה שחשוב בתכנית שלי" הוא אומר, "זה שהחלבון שאנחנו צורכים מתבססס בעיקר על משקל הגוף, ולא על אחוז מצריכת הקלוריות".
התזונה היומית של קבוצת המחקר כללה כ 250-350 גרם בשר, וכללה לפחות שבע ארוחות בקר בשבוע, שלוש מנות של חלב או גבינה דלי שומן, ולפחות חמש מנות ירקות. התזונה גם כללה שתי מנות פרי וארבע מנות גרגרים, פסטה או אורז.
מרבית הדיון הציבורי לגבי תזונה ממשיך להתמקד בקצוות של הרבה מאוד (תכנית אטקינס) או מעט מאוד (תכנית אורניש) חלבונים. התכנית של ליימן נמצאת בטווח החלבונים שהומלץ לאחרונה על ידי האקדמיה למדעי המזון והתזונה. פירמידת המזון המפורסמת נמצאת בקצה התחתון של כמות החלבונים המומלצת.
במחקר של ליימן, שתי הקבוצות איבדו כ 8 קילוגרם, אבל קבוצת המחקר איבדה יותר שומן ופחות שרירים בהשוואה לקבוצת הביקורת. הנשים שעמדו בתזונה העתירה בחלבון איבדו קילו יותר משומן הגוף, ושימרו כחצי קילו יותר מסת שריר בהשוואה לקבוצת הביקורת.
המחקר בוחן את התפיסה המוכרת לגבי מזונות דלי שומן בתפריט.
"בדרך כלל, אנשים בונים דיאטה סביב מזונות דלי שומן, במקום להתמקד במזון עתיר חלבונים. המשתתפות במחקר עמדו בתכנית עם הרבה חלבונים יחסית, שאני קורא לה 'הפתרון השפוי', והיו יעילות הרבה יותר בשמירה על מסת שרירי רזה" הוא אומר. "השרירים עוזרים לשרוף קלוריות, אבל הרבה פעמים הם נפגעים במהלך הירידה במשקל".
מומחי תזונה דנים מזה זמן רב ביתרונות של דיאטות עתירות חלבונים בגלל הבעיות המוכרות הקשורות בצריכת שומן רווי וכולסטרול. ואולם ליימן אומר שההיפך הוא הנכון. "הקבוצה שעמדה בתזונה שלי הפחיתה באחוזי שומן, שמרה על מסת שריר, והראתה שיפור כללי ברמות הכולסטרול. הנבדקות הצליחו לעמוד בתכנית בקלות, והיא אפשרה להן ליהנות ממזונות מכל קבוצות המזון."
ממצאים נוספים מראים שנשים בקבוצת המחקר היו פחות רעבות בין הארוחות מאשר אלה ששמרו על הדיאטה הרגילה. קבוצת המחקר גם נהנתה מרמות יציבות של סוכר בדם, והפחתה בתגובת האינסולין לאחר ארוחות. שתי הקבוצות הראו ירידה ברמת הכולסטרול הכולל, אבל בקבוצת המחקר נראתה ירידה גם ברמת הטריגליצרידים


לחץ לקישור למקור המאמר


על דיאטות חלבונים - "מ-טוק" מארח את ד"ר דינה ראלט






הודעה על סיום פעילות האתר 3.2.2013 

קישורים לא ממומנים

האם ויטמין פשוט המחולק בחינם יכול למנוע סוכרת, קרא עוד ...

האם הסיבוכים חומקים לנו מתחת לרדאר?

"אנשים מתוקים לחיים ארוכים" אם בריאותך חשובה לך כדאי שספר זה ישכון בביתך



מתוקים - סוכרת
בשבילכם מ-1999
| טיפים | חברים | תזונה | פורום סוכרת | מדריך | ספרונים | חיפוש | מאמרים | וידאו |
| המדור של פרומקין | כאן ד"ר קנטר | שניידר - דפי מידע | קישורים | כלים | מה חדש? | מוצרים |

| תנאי שימוש | אודות |  |