אתר סוכרת
מוקדש לילדים הסוכרתיים ובני משפחותיהם.
גם אם אינך ילד, תמצא כאן מידע רב שיכול לעזור לך.
 מה חדש   טיפים   שאלות נפוצות
על סוכרת 
 ספרונים   סוכרת בוידאו    מדריך סוכרת   מוצרי סוכרת 
 קישורים   מילון   תזונה   דפי שניידר   מאמרים   פורום סוכרת   סוכרת אחרת 

פעילות גופנית אצל סוכרתיים מסוג 1

מאיר פרומקין 02-09-2001

 
אצל סוכרתיים מסוג 1 המצויים במצב מנוחה, רובו של הסוכר משמש את רקמות הגוף שאינן רגישות לאינסולין.
במנוחה 50% מכמויות הסוכר מנוצלים ע"י מערכת העצבים, 15% נצרכים ע"י כדוריות הדם האדומות, ו- 35% הנותרים מופנים לרקמות הרגישות לאינסולין, ובמיוחד לשרירים. במצב המנוחה רוב רובו של הסוכר מקורו בכבד, שלושה רבעים  מתמס סוכר כבדי והרבע הנותר הינו תוצר של פירוק פחמימות..

במהלך פעילות גופנית אצל הסוכרתי מסוג 1, מתחולל שינוי דרמטי חריף בצריכת הסוכר ע"י השרירים. עקב כך מתרוקן מאגר הסוכר שמקורו בכבד, וחומצות שומן וטריגיצרידים מהשרירים הופכים לתחליף העיקרי לסוכר החסר, ובפרט למי שנוקט בפעילות גופנית אינטנסיבית. אכילה שאינה מספקת או רקע של דיאטה חסרה עלולים גם להשפיע על דילול מאגרי הסוכר החיוניים לפעילות הגופנית. במהלך פעילות גופנית מאומצת, צורכים השרירים יותר סוכר, ובמצב בו מאגרי סוכר מדולדלים יש קושי להמשיך בפעילות הגופנית לאורך זמן. הכבד מגיב על המחסור בסוכר מחד והדרישה לסוכר מאידך בשיחרור מבוקר של תמס סוכר תחילה, ואח"כ סוכר ממקורות פחמימתיים. כך נוצר מצב בו לכאורה יש "עודף אינסולין" על רקע של "חוסר בסוכר". במצב עניינים זה ניתן לאבחן ארבע בעיות במהלך הפעילות הגופנית. ראשית, פעילות גופנית מאיצה את השפעת האינסולין על הורדת רמת הסוכר. בנוסף, ספיגת האינסולין התת עורית מתגברת עם הפעילות הגופנית, ותורמת אף היא להורדת רמות הסוכר. תופעה זאת ניתן למנוע תוך הימנעות מהזרקת האינסולין באזורים הנוטלים חלק בפעילות הגופנית. שנית, סיחרור האינסולין במהלך הפעילות הגופנית אינו מספיק דיו, וכתוצאה מכך עשוי להיגרם קטואציטוזיס בד בבד עם עלייה ברמת הסוכר, ובפרט בפעילות גופנית מאומצת.  בעיה שלישית במהלך הפעילות הגופנית מקורה מפעילות יתר של מערכת העצבים הסימפטטית (הלא רצונית)  העלולה לגרום מצידה לאירועי היפוגליקמיה מתמשכים. ולבסוף, ירידת סוכר הדם על רקע פעילות גופנית מאומצת במיוחד כהמשך להכנת פחמימות לקוייה מגבירה את הרגישות לאינסולין ומקדמת את תופעת התמשכות ההיפוגליקמיה  ליום המחרת. על רקע התופעות הללו ישנם מספר אמצעים שהסוכרתי מסוג 1 טוב יעשה כדי להתעמל מבלי להנזק. יש לאכול ארוחה עשירה בפחמימות בכמות התואמת את הוצאת האנרגיה בעת המאמץ הצפוי, כשעה עד שלוש שעות לפני הפעילות הגופנית. רמת הסוכר רצוי שתהיה גבוהה במעט מזו הרגילה  לפני שמתחילים בפעילות הגופנית, ואם הפעילות מתמשכת יש להזין את הגוף בפחמימות במהלך הפעילות כמענה להגברת הרגישות לאינסולין. מאותה הסיבה רצוי גם להפחית את מינון האינסולין שלפני הפעילות הגופנית. השימוש באינסולין מהיר עדיף על אינסולינים מושהים כדי למנוע תגובת אינסולין מאוחרת. רצוי גם לבצע מדידת סוכר במקרה של פעילות מתמשכת או חשש לחוסר בסוכר, ולמי שמשתמש במשאבת אינסולין, חובה לשנות את קצב ספיקת המשאבה שתתאים לרמת הפעילות הגופנית. סוכרתי מסוג 1 שיקפיד על הכנה נכונה לפני פעילות גופנית יכול לקחת חלק בפעילות גופנית ללא סייג ובכל רמת קושי ככל מתעמל אחר, שהרי פעילו תגופנית צריכה להיות חלק משגרת האיזון של הסוכרתי מסוג 1 .





הודעה על סיום פעילות האתר 3.2.2013 

קישורים לא ממומנים

האם ויטמין פשוט המחולק בחינם יכול למנוע סוכרת, קרא עוד ...

האם הסיבוכים חומקים לנו מתחת לרדאר?

"אנשים מתוקים לחיים ארוכים" אם בריאותך חשובה לך כדאי שספר זה ישכון בביתך



מתוקים - סוכרת
בשבילכם מ-1999
| טיפים | חברים | תזונה | פורום סוכרת | מדריך | ספרונים | חיפוש | מאמרים | וידאו |
| המדור של פרומקין | כאן ד"ר קנטר | שניידר - דפי מידע | קישורים | כלים | מה חדש? | מוצרים |

| תנאי שימוש | אודות |  |