אתר סוכרת
מוקדש לילדים הסוכרתיים ובני משפחותיהם.
גם אם אינך ילד, תמצא כאן מידע רב שיכול לעזור לך.
 מה חדש   טיפים   שאלות נפוצות
על סוכרת 
 ספרונים   סוכרת בוידאו    מדריך סוכרת   מוצרי סוכרת 
 קישורים   מילון   תזונה   דפי שניידר   מאמרים   פורום סוכרת   סוכרת אחרת 

על סוכרת, אכילה ומתח

ד"ר קנטר
 
אני ? אני את עצמי יודע ! על אכילה, מתח, שכנוע עצמי וחיזוקים.

אכילה ומתח

לא קשה ליצור בבעלי חיים מתח הקשור לאכילה ולמזון. בניסוי פשוט שבו מורעב קוף, ניתנת לו האפשרות ללחוץ על מקש ולקבל בננה, כאשר הוא רעב. אולם, ברגע שהוא לוקח את הבננה הוא מקבל גם "עונש" בצורת הלם חשמלי קצר. הקוף מפתח מייד קונפליקט בשל הצורך לבחור בין שתי ברירות: אם ילחץ וייקח את הבננה, יקבל עונש מכאיב; אם לא ייקח את הבננה, יסבול ייסורי רעב.

בשם הדיאטה, עליך לדכא את התאוות. קיימת תחושת רעב, תחושה שנמנעים ממך דברים מסוימים. כל אלה יוצרים איזשהו דיכאון. כמו אצל הקוף, עומדות בפנינו שתי ברירות ששתיהן אינן קבילות: להימנע מאכילה ולהרגיש מדוכא ומופלה לרעה, או לאכול ולהיענש בעלייה חוזרת במשקל ובהשמנה נוספת. עלינו, אם כן, להפחית את המתח הנגרם עקב הדיאטה והירידה במשקל, ואת המתח הנגרם גם עקב החזרה לאכילה ועלייה במשקל. מהן הדרכים לפתרון הקונפליקט?

הפחתת "פוטנציאל המתח"

ראשית - עלינו לקבוע לעצמנו מטרות מציאותיות לירידה במשקל הניתנת להשגה בזמן סביר, תוך כדי שימוש בתוכנית דיאטה מאוזנת המותאמת להרגלים ואינה קיצונית מדי מבחינת ההפחתה הקלורית.

שנית - על מנת להפחית את המתח יש לבחור בתוכנית המכילה אפשרויות תמרון ובחירה, ולא בתוכנית קבועה ומתוקצבת שאינה מאפשרת לבחור ולתמרן. המטרה היא לרדת במשקל תוך כדי שינוי בריא של הרגלי החיים, בחירת מזונות ותחושת חופש ובחירה ולא כתוצאה של מניעה, איסורים וייסורים.

שלישית - על מנת להפחית את המתח היומיומי עלינו ללמוד לחשוב אחרת. עלינו לשנות את התדמית וההערכה העצמית שלנו. יש לעבור מביקורת עצמית מאשימה, להערכה ולעידוד עצמיים. יש לחגוג את ההצלחות השבועיות הקטנות; יש ללמוד משגיאות ולפתח דיכאון מכל טעות קטנה.

ואחרון חביב - לאחר שניסינו הכל ולמרות זאת התפתחו מתח וקונפליקט - יש לכוון את האנרגיות העצמיות שלנו לטכניקות המפחיתות מתח של יומיום. תרגילי הרפיה, מדיטציה אולי, או תוכנית פעילות גופנית והתעמלות קבועה במסגרת מתאימה. בניגוד לבעלי החיים ולקוף שהוזכר בניסוי, לבני האדם יש אפשרויות נוספות לבחור והם יכולים לנתב ולמצוא דרכי מוצא מהקונפליקטים הקשורים באכילה ובדיאטה. עליך ללמוד כיצד לתעל ולכוון את האנרגיות שלך לכיוונים חדשים ומעניינים, ולהשקפות חדשות, והירידה במשקל תהפוך לאתגר חיובי.

זמנים קשים

לרבים מאתנו המנסים לרזות או לשמור על המשקל הקיים בעזרת דיאטה כלשהי, אין בעיה מיוחדת להסתגל לתוכנית הדיאטה, למתכונים ולחלוקת הארוחות השונות. הקשיים צצים ועולים דווקא בזמנים שבין הארוחות - הקפה עם העוגה במשרד בשעות הבוקר ("ארוחת עשר"); הקפה עם העוגיות אחר הצהרים וכדומה. הזמן הקשה ביותר הוא זמן החטיפים שלאחר ארוחת הערב, בכורסה מול הטלוויזיה, או כשמארחים.

אם נזהה הרגלים אלו שנבנו על דפוסים קבועים - נוכל גם לשנותם להרגלים חיוביים שיותאמו וישולבו בתוכנית הדיאטה שלנו. אם למרות זיהוי הבעיה וההרגל השלילי אין באפשרותך להתגבר, עליך לנסות למשל:

לנוח ולהירגע עם ספר או עיתון (מחוץ למטבח!).

להאזין למוסיקה מהסוג האהוב עליך.

זה הזמן לכתוב את המכתבים שאותם דחית עד כה.

קצת מדיטציה - לא תזיק.

מקלחת קרה בקיץ או אמבט חם בחורף יעזרו.

זה הזמן לטייל ברגל או להתעמל בבית.

קיימות אפשרויות רבות לעיסוק ולבניית דפוסים והרגלים שאינם קשורים בעוגיות... הבחירה בידך!.

הערבים ושעות הערב המוקדמות הם הזמן הקשה ביותר משום שלמראית עין האפשרויות החיוביות מצטמצמות. האומנם? האם באמת אין באפשרותך לפתח עיסוקים משמעותיים יותר ומעניינים יותר? רשימת הסרטים בקולנוע, המחזות בתיאטרון, הקורסים הרבים למבוגרים ולהשלמת השכלה המוצעים לך בעירך, אירועי ספורט, תצוגות אופנה או ריקודי עם - תמיד תמצא עניין באחד מאלה. אם אין כל הצעה מפתה מחוץ לבית, עליך לפתח לעצמך תחביבים חדשים. ביכולתך להתחיל ללמוד שפה חדשה או לרענן את הצרפתית שאותה שכחת. ביכולתך להתאמן בבית על אופני כושר, להתעמל לפי הקסטה האחרונה של ג'ין פונדה, להתקשר או לבקר חבר או חברה, לסדר את המגירה עם מכתבים הישנים.

הדמיה

עד כה, התרכזנו בעיקר בפעולות ולא במחשבות. עלינו להבדיל בין מצב שבו אנו מאפשרים למחשבות לכוון ולתעל את מעשינו, לבין המצב שבו אנו מבצעים את הדורש ביצוע מבלי להתייחס למחשבה. בהקשר לכך הבה ונראה כיצד אפשר לכוון ולשנות את אופני החשיבה כך שפעילות ומחשבה ישתלבו בהרמוניה. הטכניקה המודרנית לשם כך משתמשת בדמיון ובהדמיה. דבר אל עצמך:" אני סיפור של הצלחה - אני אצליח"; "אני מצליחה" האמונה העצמית מתחזקת והתדמית העצמית מתעצמת כשאתה משכנע את עצמך. נרחיב עתה את הדיון בגישה הזו על מנת לכלול את המצבים העלולים להיות "מוטרדים" על ידי תהליך ההרזיה והדיאטה. תחילה, הבה נתבונן בכמה מצבים אפשריים העלולים לחבל בתוכנית הדיאטה שלך, בין אם כבר קרו לך או עלולים לקרות. עליך להעתיק את אלו הנוגעים לך אישית ולהוסיף להם כמה מניסיונך האישי.

שלשום התארחתי אצל חברים. היה עלי לשמור על הדיאטה אך כשהגישו את קרם הבווארייה לא יכולתי להתאפק !

הבוס שלי הזמין אותי לצהרים במסעדה יוקרה. אני יודעת שהדיאטה שלי תלך מחר לעזאזל!

ההורים יבואו אלינו לצהרים בשבת. אני מבשלת כבר יומיים!

מחר נהיה אצל שרה. העוגות שלה זה משהו... אני מוכרחה לטעום!

עליך לרשום כל תמונה או סיטואציה דומה העולה במוחך. רצוי שהרשימה תהיה ארוכה ומפורטת ככל האפשר. לאחר מכן, יש לסווג את כל האירועים החזויים והדמיוניים לפי חומרתם או תכיפותם בראש הרשימה ואילו את הפחות בעייתיים לשמירת הדיאטה - בתחתית הרשימה.

עליך לבחור עתה באירוע הראשון ברשימה, לעצום עיניך ולדמיין לעצמך שאתה משתתף בפועל בתמונת המצב שאותה העלית. אל לך לשכוח - אתה בדרך להרזיה מוצלחת, אתה מחויב לרדת במשקל, אתה סיפור הצלחה! עתה עליך לדמיין כאילו אתה נוכח באירוע עצמו. והנה מגישים את הקינוח. קרם בוואריה! הטעם... זה הרגע שבו עליך לומר לעצמך: "זה נראה לא רע אבל אני להיום סיימתי את הכמות המותרת לי בדיאטה. אכלתי מספיק קלורית היום. ובעצם, זה לא נראה כל כך טוב במבט שני. זה ודאי עמוס סוכר וקלוריות שלא לדבר על השומן. יש לי הרגשה מצוינת. אני מרזה, אני בריא. אצטרף לריקודים בחדר השני ואוותר על הבווארייה!". עתה יש לנסות ולחזור על כך, פעמיים שלוש ביום. כך עליך לתרגל את הסיטואציות הדמיוניות שאליהן נקלעת או עלול להיקלע. עליך לתרגל סיטואציות בדמיון מספר פעמים עד שיהיה באפשרותך לעמוד מול האתגרים מתורגל ומוכן.

חיזוקים עצמיים

לכולנו חלומות, תקוות, מאוויים ותשוקות. חלק מאתנו למד את הדרכים להגשמת המטרות. מחקרים רבים הוכיחו שכאשר אנחנו:

מקבלים החלטה ברורה בנושא;

ברור לנו בדיוק למה אנו שואפים;

בטוחים בהצלחתנו;

אזי הדרך להצלחה ולהישגים קלה ובטוחה.

רק כאשר אנו מלאי פחדים וספקות לגבי היכולת שלנו לבצע משימות, נראות המטרות המציאותיות כשלעצמן בלתי ניתנות להשגה. חיזוקים עצמיים הינם הצהרות קצרות ופשוטות לגבי ציפיותינו מהעתיד, כשהן מבוטאות בזמן עכשווי. העתיד מועבר להווה כמטרה להשגה. בדרך זו, מחשבותינו ברורות והחלטיות לגבי מה שאנו רוצים ובו בזמן ברור מאליו שהמטרות העתידיות הללו גם תושגנה ובהקדם.

"אני סיפור הצלחה" - זוהי דוגמה לחיזוק עצמי. זו אינה משאלה או תקווה להצלחה. אין כאן כל תנאים מוקדמים. זו פשוט הצהרה עובדתית על המצב. עליך לערוך רשימה של מטרותיך ושאיפותיך, ובמקום לציין אותם כמשאלות עתידיות, עליך לערוך אותן כחיזוקים עצמיים. למשל, נסה לרשום: "מובטחני שאני אצליח", "תוכנית זו עובדת מצוין בשבילי", "אני במשקל שאליו רציתי להגיע וקל לי לשמור עליו". וכן הלאה וכן הלאה...

נסה לכתוב חיזוקים עצמיים בנושאים שונים כגון: חייך החברתיים, מצבך הכספי, יחסיך בעבודה ועוד. בשלב זה אנו מציעים לך להדגיש ברשימת חיזוקיך העצמיים חיזוקים הקשורים להרזיה ולמשקל גופך. עליך לשמור על רשימת חוקים פשוטים וברורה אך החלטית. פעמיים ביום עליך לעבור על רשימת חיזוקיך בנושא הירידה במשקל. עליך לקוראם אט אט ומתוך דבקות, ממש כתפילה. אם אתה בדעה שכל העניין הוא בעצם טיפשי ויש לך ספקות בנושא זה, זה בסדר. אין דבר ! עליך לעשות זאת!!!.

אחרי כל מה שנכתב ונאמר, אנו בטוחים שאתה כבר יודע מדוע כדאי להתאמץ ! גם אם ניסית כבר אין ספור שיטות הרזיה והתאכזבת מכולן, אנו מציעים לך דרך אחראית לרזות, לפקח על דפוסי האכילה שלך ולשמור על משקלך החדש לזמן רב.

ולהיות סוכרתי או סוכרתית מאוזנים יותר.





הודעה על סיום פעילות האתר 3.2.2013 

קישורים לא ממומנים

האם ויטמין פשוט המחולק בחינם יכול למנוע סוכרת, קרא עוד ...

האם הסיבוכים חומקים לנו מתחת לרדאר?

"אנשים מתוקים לחיים ארוכים" אם בריאותך חשובה לך כדאי שספר זה ישכון בביתך



מתוקים - סוכרת
בשבילכם מ-1999
| טיפים | חברים | תזונה | פורום סוכרת | מדריך | ספרונים | חיפוש | מאמרים | וידאו |
| המדור של פרומקין | כאן ד"ר קנטר | שניידר - דפי מידע | קישורים | כלים | מה חדש? | מוצרים |

| תנאי שימוש | אודות |  |