אתר סוכרת
מוקדש לילדים הסוכרתיים ובני משפחותיהם.
גם אם אינך ילד, תמצא כאן מידע רב שיכול לעזור לך.
 מה חדש   טיפים   שאלות נפוצות
על סוכרת 
 ספרונים   סוכרת בוידאו    מדריך סוכרת   מוצרי סוכרת 
 קישורים   מילון   תזונה   דפי שניידר   מאמרים   פורום סוכרת   סוכרת אחרת 

 

ספירת פחמימות - שיחה וירטואלית

הערה: תוכן דף זה מתאים לאנשים עם סוכרת סוג 1.

<<<<<לדף הבא

 

טלי: מה נשמע גיא? איך אתה מרגיש?
גיא: נמאס לי להיות כמו רובוט. כל יום לאכול את אותה כמות האוכל באותן שעות. יש ימים שבהם אני רעב יותר ויש ימים שלא בא לי כל כך לאכול. לפעמים אני אוכל אצל חברים או יוצא אתם למסעדה ולאו דוקא בשעות הארוחה המתוכננות שלי. וכל דבר כזה משבש לי את כל האיזון.

טלי: שמעת על ספירת פחמימות?
גיא: שמעתי. אבל אני לא יודע בדיוק מה זה. שמעתי שבשיטה הזאת אני צריך לקבוע לעצמי את מינוני האינסולין ואני מעדיף שהרופא יקבע את זה.
טלי: כן זה נכון, אבל בשיטה הזאת אתה אדון לעצמך, אתה קובע מה תאכל, כמה תאכל, ומתי תאכל. אתה חפשי כמעט לגמרי.

גיא: אבל איך אני יכול לקבוע כמה אינסולין אני צריך, זה כנראה מאוד מסובך. אני מעדיף שהרופא יקבע לי את האינסולין.
טלי: אולי בהתחלה זה מסובך, ואין לך כל כך ביטחון, אבל עם הזמן אתה לומד, וזה נהפך לטבעי בשבילך.

גיא: זה מתחיל להישמע טוב אבל כנראה שיש כאן מחיר שאני משלם.
טלי: נכון, המחיר הוא יותר בדיקות סוכר, יותר זריקות, או במקום הזריקות אתה צריך להיצמד למשאבת אינסולין. בנוסף לזאת, אם אתה מרגיש יותר מדי חופשי עם זה, אתה עלול לא להקפיד על תזונה נכונה ולהשמין.

גיא: בבקשה, הסבירי לי באופן כללי על השיטה. אולי זה ימצא חן בעיני.
טלי: באופן כללי, בשיטת ספירת פחמימות אתה אמור לבצע באופן מלאכותי את פעילותו של לבלב תקין. הלבלב מודד את הסוכר בדם ומייצר אינסולין כדי להוריד את רמת הסוכר בערך ל100. כאשר רמת הסוכר היא בערך 100, הלבלב מייצר כמות קטנה של אינסולין ושומר על רמת אינסולין מזערית בדם. את שמירת רמת האינסולין הזאת אתה עושה בעזרת תיכנות המשאבה למה שנקרא BASAL (בסיסי), או על ידי האינסולין הארוך שאתה מזריק. השיטה הזאת אינה יכולה להיות מיושמת אצל סוכרתיים חדשים שעדיין ב"ירח דבש" כלומר - שיש עדיין מעט תאי ביתא בלבלב שלהם שמייצרים מעט אינסולין.

גיא: איך אני יודע מהי רמת האינסולין הבסיסית שהגוף שלי צריך?
טלי: מספר אצבע הוא כ 50% מכלל האינסולין היומי שאתה לוקח. זאת אומרת שאם אתה לוקח סה"כ של אינסולין ארוך וקצר 40 יחידות ביממה, האינסולין הארוך או הBASAL שלך צריך להיות בסביבות 20 יחידות ביממה.

גיא: אני מבין שזהו מספר כללי בלבד איך אני יכול לדעת בדיוק?
טלי : כאן אתה כבר נכנס להתאמה אישית. אצל כל אחד זה שונה בהתאם לגופו, סוג הפעילות שלו, שעות הפעילות ועוד גורמים. בעזרת המשאבה אתה יכול לדייק יותר מזריקות האינסולין הארוך כי אתה יכול לתכנת את רמת הBASAL לפי שעות , למשל: רמת BASAL מסוימת לשעות היום ורמה אחרת בלילה לשינה, אתה יכול גם לדייק יותר ולהגדיר מספר של רמות BASAL בהתאמה לפעילותך במשך היום.

גיא: תכל'ס איך אני ידע לכוון ?
טלי: בתחילה תצטרך לבצע בדיקות רבות של רמות הסוכר שלך במשך היום כדי ללמוד את הגוף שלך. לפי הבדיקות אפשר לקבוע את רמת הBASAL לתכנות המשאבה או את מינוני האינסולין הארוך שתיקח. הרופא שלך יעזור לך לקבוע.

גיא: עד עכשיו דיברנו בעצם רק על שמירת רמת אינסולין בסיסית בגוף שלי. מה אני צריך לעשות כשאני אוכל?
טלי: אתה תצטרך למדוד את רמת הסוכר לפני הארוחה, למדוד או להעריך את כמות הפחמימות שאתה עומד לאכול ולפי הנתונים האלה אתה תחשב כמה אינסולין אתה צריך כדי לכסות את כמות הפחמימות שבארוחה. אם אתה נמוך מדי לפני הארוחה, כדאי שתיקח את האינסולין אחרי הארוחה.

גיא: אבל עד עכשיו הייתי לוקח את האינסולין Regular חצי שעה לפני הארוחה.
טלי: קיים אינסולין ליספרו שפעולתו מהירה יותר מה- Regular ובשיטת ספירת
הפחמימות רצוי להשתמש בו.

גיא: הבנתי, אם אני נמוך מדי, האינסולין המהיר יכול להוריד אותי ל"קרשים" עוד לפני שהפחמימות שאני אוכל יהפכו לגלוקוז בדם.
טלי: בהחלט. ועוד דבר, אם אתה לא כל כך בטוח שאתה תאכל את כל מה שבצלחת, אתה יכול להתחיל לאכול, ואם זה טעים לך, קח את האינסולין בהתאם. אם לא, קח אינסולין רק לפי מה שאכלת. אגב, השיטה הזאת טובה לילדים. ההורים לא תמיד יודעים אם הילד יגמור את הארוחה וכך הם לא צריכים לדחוף לו בכוח את האוכל בגלל האינסולין שהוא לקח מקודם.

גיא: אנחנו כל הזמן מדברים על פחמימות. אבל מה עם החלבונים והשומנים?
טלי: המרכיב העיקרי שמעלה את רמת הסוכר אחרי ארוחה הוא הפחמימות. השפעת החלבונים והשומנים על רמת הסוכר בדם היא עקיפה ואיטית יותר.

גיא: טוב, עכשיו איך אני יכול לדעת כמה אינסולין אני צריך לארוחה?
טלי: כאן אנחנו נכנסים לחשבונאות פחמימות. בתחילה זה יכול להיראות לך מסובך, אבל עם הזמן זה יהיה לך פשוט כמעט כמו לחשב אחד ועוד אחד. למעשה, החישוב הסופי הוא פשוט. אתה צריך לדעת כמה גרם פחמימות מכסה לך כל יחידת אינסולין, ולקחת את מספר היחידות שיכסו לך את כל הפחמימות שבארוחה.

גיא: את יכולה לתת לי דוגמה לחישוב?
טלי: בהחלט. אם למשל כל יחידת אינסולין מכסה לך 10 גרם פחמימות ואתה הולך לאכול שתי פרוסות לחם המכילות 30 גרם פחמימות , אז אתה צריך 30/10 =3 יחידות. אתה יכול לקחת אותן על ידי פקודה למשאבה או בעזרת עט-מזרק שאתה נושא אתך לכל מקום. מסובך?

גיא: רגע!. יש פרוסה עבה, פרוסה דקה, פרוסה של לחם קל, כל מיני לחמים. אפשר לדייק יותר?
טלי: כן. על ידי שקילה. יש משקלי מטבח דיגיטליים שרמת הדיוק שלהם היא עד כדי 1 גרם.

גיא: את יודעת שבלי דוגמאות אני לא מבין חשבון.
טלי: או קיי, נניח שבבוקר אתה אוכל קורנפלקס עם חלב. על אריזת הקורנפלקס כתוב 80 גרם פחמימות ל100. אתה שוקל 40 גרם קורנפלקס ואז אתה מקבל
40X80/100=32 כלומר: 40 גרם קורנפלקס מכילים 32 גרם פחמימות.

גיא: ומה עם החלב?
טלי: באותה השיטה. על שקית החלב כתוב שהוא מכיל 4.6 גרם פחמימות ל100. אם אתה מוסיף 100 גרם חלב שזה בערך חצי ספל, אז אנו מקבלים 100X4.6/100=4.6
למעשה לא היה צריך את כל התרגיל הזה. הרי ברור שאם החלב מכיל 4.6 גרם
פחמימות ל100, ואתה מוזג 100 גרם חלב, אז יש לך 4.6 גרם פחמימות.
עכשיו בוא נראה אם הבנת.
אם לא יבוא לך בוקר אחד לאכול קורנפלקס ורק תרצה לשתות רק ספל חלב שזה בערך 200 גרם חלב, כמה גרם פחמימות יש לך?

ערן: אני לא צריך בכלל את כל החישוב הזה, אני פשוט מכפיל 2X4.6 ומקבל 9.2.
טלי: יש לך קליטה טובה ואתה יודע לעשות קיצורי דרך בחישוב הפחמימות וזה טוב. אנשים שזה מסובך בשבילהם ייתקשו לעבוד בצורה כזו. אבל יש עוד שיטת חישוב קלה יותר אך קצת פחות מדוייקת.

לדף הבא >>>>>

 



הודעה על סיום פעילות האתר 3.2.2013 

קישורים לא ממומנים

האם ויטמין פשוט המחולק בחינם יכול למנוע סוכרת, קרא עוד ...

האם הסיבוכים חומקים לנו מתחת לרדאר?

"אנשים מתוקים לחיים ארוכים" אם בריאותך חשובה לך כדאי שספר זה ישכון בביתך



מתוקים - סוכרת
בשבילכם מ-1999
| טיפים | חברים | תזונה | פורום סוכרת | מדריך | ספרונים | חיפוש | מאמרים | וידאו |
| המדור של פרומקין | כאן ד"ר קנטר | שניידר - דפי מידע | קישורים | כלים | מה חדש? | מוצרים |

| תנאי שימוש | אודות |  |