אתר סוכרת
מוקדש לילדים הסוכרתיים ובני משפחותיהם.
גם אם אינך ילד, תמצא כאן מידע רב שיכול לעזור לך.
 מה חדש   טיפים   שאלות נפוצות
על סוכרת 
 ספרונים   סוכרת בוידאו    מדריך סוכרת   מוצרי סוכרת 
 קישורים   מילון   תזונה   דפי שניידר   מאמרים   פורום סוכרת   סוכרת אחרת 

ספירת פחמימות - שיחה וירטואלית (המשך)

הערה: תוכן דף זה מתאים לאנשים עם סוכרת סוג 1.

<<<<<< לדף הקודם

גיא: מהי?
טלי: אנשים שלא רוצים לשקול, סופרים את כמות מנות הפחמימות שהם אוכלים. מנת פחמימות סטנדרטית היא 15 גרם פחמימות. למשל, הם יודעים שכל פרוסה היא מנת פחמימות אחת, תפוז אחד מכיל כמנת פחמימות אחת. נניח שמישהו יודע שעבור כל מנת פחמימות הוא צריך 1.2 יחידות אינסולין ואז אם יאכל בארוחה מסויימת פרוסה אחת ותפוז אחד, הוא צריך לקחת 2.4 יחידות.

גיא: את מתכוונת שהוא סיכם בעצם מנת פחמימות אחת מפרוסת הלחם ועוד מנת פחמימות אחת מהתפוז והכפיל 2X1.2=2.4
טלי: בדיוק כך. לא הסתבך עם שקילות.

גיא: אבל איך אפשר לדייק ב2.4 יחידות? אפשר לדייק עם המזרקים רק ביחידה
אחת.
טלי: כאן יכולה לבוא משאבת האינסולין לעזרה. ניתן לדייק בה ברמה של עשיריות יחידה. אך מי שלא רוצה ללכת עם משאבה יכול לקחת 3 יחידות ולהוסיף חצי פרוסה שהיא חצי מנת פחמימות. ואז החישוב הוא 2.5=3/1.2 או לקחת רק שתי יחידות ולוותר על כמה פלחים מהתפוז.

גיא: בעצם, מה הטעם לדייק בעשיריות יחידה במשאבה מצד אחד, ומצד שני לא לשקול את האוכל?
טלי: יש משהו בדבריך. אבל כל סוכרתי והעדפותיו שלו. חוץ מזה, למשאבה יש יתרונות נוספים כמו שליטה יותר מדוייקת על רמת הBASAL יחסית לסוגי האינסולין ארוכי הטווח שבהם קצב הספיגה אינו דבר מדוייק כל כך ולכן זה גורם למקרי היפו בלתי צפויים.

גיא: את רוצה להגיד לי שאם אשתמש במשאבה, לא יהיו לי מצבי היפו?
טלי: קשה מאד להגיע לאיזון טוב ללא היפו. עדיין יהיו לך מקרי היפו, אבל בעזרת המשאבה, מנטרלים בעצם את אחד מהנעלמים הבלתי ידועים במשוואת האינסולין-תזונה-פעילות. בעקרון, לפי תיכנות המשאבה אתה יודע בכל רגע את רמת האינסולין הבסיסית בגופך.

גיא: לי השקילה באמת יותר מדוייקת אבל בבוקר כשאני עדיין מטושטש מהשינה אני צריך להכנס לפרוייקט של שקילות וחישובים. זה לא קצת מוגזם על הבוקר?
טלי: אתה לא חייב לשקול ולחשב כל בוקר. אם תחזיק לך ספל מדידה, מספיק שתשקול את הקורנפלקס בתוך הספל רק פעם אחת. ואז אתה יכול לחשב באופן יחסי 1/2 ספל, 1/3 ספל וכו'. כל אחד מפתח לעצמו את קיצורי הדרך לחישוב הפחמימות. יש אנשים שעושים הערכה לפי העין בלבד. אך מקבלים תוצאות בהתאם. מי שעובד עם הפחמימות על "בערך" מקבל גם איזון "בערך"

גיא: ומה עם החלב?
טלי: אם שמת לב, החלב מכיל רק 4.6 גרם פחמימות ל100 לכן, לא כמו הקורנפלקס, אם אפילו תטעה ותקח 150 גרם חלב במקום 100, הוספת רק 2.3 גרם פחמימות. למעשה, חלב ומוצריו כמו גבינות למינהן מכילים כמות נמוכה יחסית של פחמימות ויש אנשים ש"מעגלים פינות" ולא מביאים בחשבון את הפחמימות של מוצר החלב.

גיא: את מדברת איתי על "לעגל פינות" ואי דיוקים. איך אי הדיוקים האלה משפיעים על רמת הסוכר שלי?

טלי: אם אתה שוקל 70ק"ג, 1 גרם פחמימות שאינו מכוסה באינסולין מעלה אותך בערך ב3.5 נקודות. אם מדובר בילד ששוקל 30ק"ג, 1 גרם פחמימות מעלה אותו בערך ב7 נקודות.

גיא: עד עכשיו דיברנו על מאכלים שאני יכול לשקול. מה אני עושה עם פירות למשל, או שאני אוכל בחוץ?
טלי: יש טבלאות בספרי דיאטה למינהם, באינטרנט, אתה גם יכול לבקש מהדיאטנית שלך טבלאות. אם אתה עובר לספירת פחמימות, אתה חייב להתייעץ עם הדיאטנית שלך. לגבי אכילה בחוץ, אתה חייב להשתמש באינטואיציה. קח מקדם בטחון ואל תיקח את מלוא האינסולין שאתה מעריך. בדוק את רמת הסוכר שעתיים לאחר סיום הארוחה ונהג לפי הצורך. אבל אם מדובר למשל בפיצה באותה פיצריה האהובה עליך, כמובן שאתה יכול לסמוך על פיצות קודמות שאכלת שם. אבל אל תשכח שהמשולשים אינם זהים בגודלם.

גיא: אם אני על משאבה, אין בעיה לתת לה פקודה להזליף לגופי את את האינסולין הנדרש. אבל איך אני יכול להזריק מול כל האנשים?
טלי: אם יש שירותים נורמליים במקום, אתה יכול להכנס לשם. אם לא, במקרים יוצאים מהכלל יש אנשים שמזריקים גם דרך המכנסיים או החולצה. עטי המזרק מאד נוחים. את האינסולין תקח רק כאשר המנה כבר מוכנה על השולחן.

גיא: ואין סכנת זיהום בנקודת ההזרקה?
טלי: קיימת סכנת זיהום לכן לא עושים זאת באופן שגרתי אלא אך ורק במקרים יוצאים מן הכלל. כדאי שתתיעץ עם הרופא שלך לגבי זה.

גיא: עכשיו, איך אני מחשב כמה גרם פחמימות מכסה יחידת אינסולין?
טלי: לצורך זה, אתה צריך לבצע מספר ארוחות מדידה. כדאי לדייק ככל האפשר בארוחות אלה כי הן יהוו בשבילך את בסיס החישוב. ועוד דבר, כיסוי האינסולין לפחמימות אינו זהה בכל שעות היום. הוא משתנה בהתאם לפעילותך השונה בשעות היום ועוד גורמים. לכן כדאי לבצע מדידות אלה בבוקר, בצהריים ובערב.

גיא: מה אני עושה בארוחות המדידה?
טלי: אתה מודד את רמת הסוכר לפני הארוחה, כמות הפחמימות וכמות האינסולין שאתה לוקח בארוחה, ורמת הסוכר כשעתיים עד שעתיים וחצי אחרי הארוחה. עד אז, הפכו רוב או כל הפחמימות לגלוקוז, ורוב אינסולין הליספרו סיים את פעילותו.

גיא: דברי איתי במספרים
טלי: אם לפני הארוחה הייתה רמת הסוכר שלך 150, אכלת 50 גרם פחמימות, לקחת 5 יחידות אינסולין ושעתיים וחצי לאחר הארוחה רמת הסוכר שלך היא 300, קח למחרת עבור אותה ארוחה 6 יחידות. אם לקחת 6 יחדות וכל העניין הסתיים בסביבות 150, קיבלת 50/6=8.3 גרם-פחמימות ליחידת אינסולין. אם נכנסת לארוחה ב300 ונקודת הסיום היתה 150, הרי ברור שהאינסולין שלקחת
הוריד את פחמימות שאכלת וגם את הרמה מ300 ל150. לאחר מספר ארוחות מדידה אתה יכול להגיע לערך מדוייק. תרשום בכל ארוחת מדידה את כל הפרטים לגביה על מנת שלאחר מספר ארוחות כאלה תוכל לחשב במדוייק.

גיא: טירטור רציני. יש דרך לחסוך את הטירטור הזה?
טלי: תלוי ברמת הדיוק שאתה רוצה. בתחילה רצוי שלא תבצע קיצורי דרך. עם הזמן אתה תסגל לעצמך את קיצורי הדרך שלך. אל תשכח, אם תעשה מדידות "בערך" תקבל גם איזון "בערך". תאמר לי, מה הטעם לעבוד עם מודד מאוד מדוייק כאשר גרם פחמימות אחד בלבד מעלה אותך ב4 נקודות, פרוסה אחת מעלה אותך ב60?
אם מדובר בילדים, גרם פחמימות מעלה ילד ששוקל 30ק"ג ב7 נקודות. אי דיוק בפחמימות זה כמו לעבוד עם מודד שיכול לזייף את המדידה ב10, 20, ואולי גם 50. תלוי כמה אתה רוצה לעבוד על "בערך".

גיא: אני רואה באמת שאם אני רוצה איזון טוב, אני חייב לדייק. אני לא בטוח שאני יעמוד בזה.
טלי: תספר לי חוויות בפגישה הבאה.

גיא: להתראות.
טלי: להתראות.

<<<<<< לדף הקודם

 



הודעה על סיום פעילות האתר 3.2.2013 

קישורים לא ממומנים

האם ויטמין פשוט המחולק בחינם יכול למנוע סוכרת, קרא עוד ...

האם הסיבוכים חומקים לנו מתחת לרדאר?

"אנשים מתוקים לחיים ארוכים" אם בריאותך חשובה לך כדאי שספר זה ישכון בביתך



מתוקים - סוכרת
בשבילכם מ-1999
| טיפים | חברים | תזונה | פורום סוכרת | מדריך | ספרונים | חיפוש | מאמרים | וידאו |
| המדור של פרומקין | כאן ד"ר קנטר | שניידר - דפי מידע | קישורים | כלים | מה חדש? | מוצרים |

| תנאי שימוש | אודות |  |