אתר סוכרת
מוקדש לילדים הסוכרתיים ובני משפחותיהם.
גם אם אינך ילד, תמצא כאן מידע רב שיכול לעזור לך.
 מה חדש   טיפים   שאלות נפוצות
על סוכרת 
 ספרונים   סוכרת בוידאו    מדריך סוכרת   מוצרי סוכרת 
 קישורים   מילון   תזונה   דפי שניידר   מאמרים   פורום סוכרת   סוכרת אחרת 

[ תזונה - ראשי ]
08/2008

איך לאכול בחוץ עם סוכרת

מאת ליטל לוי, דיאטנית קלינית, המרכז לסוכרת "גפן מדיקל"

אכילה בבתי קפה ובמסעדות הינה חלק בלתי נפרד מקצב החיים המהיר וחלק משגרת אורח החיים המערבי ביומיום ובחופש. ואולם האם אכילה בחוץ היא בעייתית לאדם סוכרתי?
לא בהכרח, מרבית המסעדות, בתי הקפה ורשתות המזון המהיר, דואגות להציע גם מנות בריאות בתפריט. כיום כבר לא קשה למצוא מקום שמגיש לחם מלא או לחם דגנים במקום לחם לבן, תפו"א אפוי במקום צ'יפס כתוספת למנה, רטבי לייט במקום רטבים עתירי שומן לסלט, גבינה רזה במקום גבינת שמנת ובמקומות מסוימים אפשר להזמין מנות אישיות קטנות יותר כך שאין צורך להזמין מנה גדולה אם לא  רעבים מאד.

האתגר העיקרי באכילה בחוץ הוא להתמודד עם הכמות הגבוהה של השומן במזון, שרובו שומן מזיק לבריאות כמו שומן ממקור רווי או שומן טרנס. אין ספק שמזון שמן הוא טעים יותר וכי תוספת של סוכר ומלח גם כן משפרת את הטעמים. אתגרים נוספים מולם אנו עומדים קשורים בזמינות המזון מחוץ לבית ובגודלן העצום של המנות.  

במהלך שנות התשעים חלה מהפכה בהמלצות התזונתיות לסוכרתיים והמונח "דיאטה לסוכרת" שינה את משמעותו. הבשורה העיקרית הייתה שאין צורך להימנע לחלוטין ממזונות עם סוכר ואין צורך להימנע ממזון כלשהו בכלל, אלא לאכול בריא ולשמור על טווח תקין של רמות סוכר בדם.

אז כיצד מצליחים לאכול בחוץ ועדיין לשמור על תזונה בריאה?

להלן המלצות לאכילה בריאה בחוץ הן לסוכרתיים והן לאנשים המעוניינים לאכול בריא:

  • מיקום - בחרו במקום שיש בו אפשרויות בחירה בריאות. היום ניתן בקלות לקבל מידע על תפריט מסעדות גם באתר האינטרנט ולתכנן מראש מה אנו מתכוונים להזמין.
  • ידע לצורך בחירה – הקפידו לשאול מהו הרכב המנה וגודלה. כיום חלק מרשתות המזון אף מספקות מידע מפורט על תכולת הקלוריות, פחמימות ושומן במנות. 
  • תכנון גבולות - אם אתם אוכלים במסעדה או ברשת מזון מהיר, קבעו לעצמכם מראש את הגבול כדי שלא תתפתו להחלטות פזיזות.  
  • צמצום שומן – כאשר בוחרים מנה, התמקדו בצמצום כמות השומן. לדוגמא בחרו מזון לא מטוגן, ללא תוספת חמאה / שמנת. אם בחרתם כריך העדיפו תמיד לחם מלא ובכריך פריטים "רזים" יותר כמו רוסטביף, פסטרמה, חזה עוף, גבינות עד 5%, ביצה קשה על פני גבינת שמנת או ממרחים על בסיס מיונז. לתיבול השתמשו במעט חרדל, בלסמי, בצל ועגבנייה.
    בארוחת המבורגר, לדוגמא, כדי לצמצם את כמות השומן הגדולה ולא לצרוך יותר מ-1/3 כמות השומן המומלצת ליום,  בחרו מנה בגודל סביר, ותרו על הרטבים על בסיס מיונז והוסיפו עגבניות, חסה ובצל. בעיקר מומלץ לוותר על מנת הצ'יפס בארוחה או להחליף אותה בסלט ירקות חי.
    העדיפו בשר, עוף ודג מבושלים או עשויים בגריל - לא מטוגנים.
  • רוטב בצד- בקשו תמיד את הרוטב של המנה / סלט בצד כדי לשלוט על הכמות שאתם מוסיפים.
  • הגודל קובע - הימנעו מלהגדיל ארוחות. אכלו כמות שאתם רגילים לאכול בבית וכאשר המנה גדולה יותר, השאירו בצלחת או ארזו את השארית הביתה.
  • קינוחים- אם בחרתם להזמין, העדיפו קינוחים שעשויים מסוכר פרי ודלים בשומן כמו סלט פירות, גלידת יוגורט או סורבה. כדור גלידה ברוב המקרים עדיף על עוגות וקצפות.
    כל מנה אחרת - מומלץ רק לטעום או לחלוק עם אחרים.
  • תדירות ואיזון- שימו לב באיזו תדירות אתם אוכלים בחוץ. אפשר לאכול בריא בחוץ אבל תמיד הכי טוב לאכול בבית. אם אתם מגזימים חשבו על דרכים לצמצם "חטאים" קטנים כמו קינוח או משקה אלכוהולי. אם אתם עושים זאת לעיתים יותר רחוקות, תוכלו להרשות לעצמכם להיות קצת פחות מוגבלים. בכל מקרה, אם אכלתם ארוחה כלשהי בחוץ, נסו לאזן ולאכול "בריא" יותר במשך שאר היום.
  • אכלו לאט! כך תיהנו יותר מהמנה, מהאווירה ותצאו הרבה יותר שבעים.

 


הודעה על סיום פעילות האתר 3.2.2013 

קישורים לא ממומנים

האם ויטמין פשוט המחולק בחינם יכול למנוע סוכרת, קרא עוד ...

האם הסיבוכים חומקים לנו מתחת לרדאר?

"אנשים מתוקים לחיים ארוכים" אם בריאותך חשובה לך כדאי שספר זה ישכון בביתך



מתוקים - סוכרת
בשבילכם מ-1999
| טיפים | חברים | תזונה | פורום סוכרת | מדריך | ספרונים | חיפוש | מאמרים | וידאו |
| המדור של פרומקין | כאן ד"ר קנטר | שניידר - דפי מידע | קישורים | כלים | מה חדש? | מוצרים |

| תנאי שימוש | אודות |  |