אתר סוכרת
מוקדש לילדים הסוכרתיים ובני משפחותיהם.
גם אם אינך ילד, תמצא כאן מידע רב שיכול לעזור לך.
 מה חדש   טיפים   שאלות נפוצות
על סוכרת 
 ספרונים   סוכרת בוידאו    מדריך סוכרת   מוצרי סוכרת 
 קישורים   מילון   תזונה   דפי שניידר   מאמרים   פורום סוכרת   סוכרת אחרת 

[ תזונה - ראשי ]
01/2009

תזונה בסוכרת - עקרונות והמלצות

תקציר המבוסס על המאמר

Nutrition Recommendations and Interventions for Diabetes–2008  

שפורסם בכתב העת Diabetes Care, גליון 31

מטרות הטיפול התזונתי בסוכרתיים:

  1. שמירת ערכים תקינים של:

             א. רמות סוכר בדם
             ב. רמות שומני הדם
             ג. לחץ הדם

  1. מניעה, או לכל הפחות האטה של התפתחות סיבוכים כתוצאה מהסוכרת.

עודף משקל ומאזן אנרגתי:

    • אצל אנשים הלוקים בעמידות לאינסולין ובנוסף  בעודף משקל, הפחתת משקל מתונה עשויה לשפר את העמידות לאינסולין. לכן ירידה במשקל מומלצת לאנשים אלו.
    •  הן דיאטה דלת פחמימות והן דיאטה דלת שומן יעילות לשם הפחתת משקל לטווח הקצר (עד שנה אחת).
    • לאנשים שבחרו בדיאטה דלת פחמימות, יש להתאים את מינון התרופות לשינויים בתפריט. בנוסף יש צורך בבדיקות תקופתיות של שומנים בדם ושל תפקודי כלייה. במידה וקיימת פגיעה כלייתית יש צורך לבדוק את התאמת כמות החלבון בתפריט.
    • פעילות גופנית ושינויי התנהגות חשובים לשם הירידה במשקל ולשם שמירה על משקל יציב לטווח ארוך.
    • במקרים של השמנה ניכרת ניתן להשתמש בתרופות להפחתת משקל וכן בניתוחי קיצור קיבה.
    • מבחינת הרכב התפריט להורדת משקל, היחס האופטימלי בין שלושת אבות המזון (שומן, חלבון ופחמימות) עדיין לא נקבע בוודאות. בעבר הדיאטות היו רובן ככולן דלות בשומן, אולם לאחרונה הוכח שדווקא תפריט דל בפחמימות (פחות מ- 30 גרם פחמימות ליום) מביא לירידה מהירה יותר במשקל בטווח של חצי שנה. השוואה בין שתי הדיאטות (דלת שומן מול דלת פחמימות) בתום שנה מראה על שוויון מבחינת יעילותן (בשתי השיטות, אגב, אין הצלחות גדולות...). למרות יעילותה של הדיאטה דלת הפחמימות לטווח קצר היא אינה מומלצת, שכן היא גורמת להשמטה מהתפריט של מזונות בריאים המהווים מקור מצוין לסיבים, ויטמינים ומינרלים (כמו פירות ודגנים מלאים).

המלצות תזונתיות למניעת סוכרת:

  • לאנשים המצויים בסיכון גבוה לפתח סוכרת מסוג 2, מומלץ להקפיד על צריכת סיבים תזונתיים בכמות מספקת, (14 גרם סיבים לכל 1,000 קלוריות), ומומלץ שלפחות חצי מהדגנים שהם צורכים יהיו דגנים מלאים.
  • לאנשים אלו, ירידה מתונה במשקל (כ- 7% ממשקלם) ועיסוק בפעילות גופנית סדירה (150 דקות בשבוע) עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת.
  • אין הוכחה חותכת לכך שתפריט בעל ערך גליקמי נמוך מפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת, אך בהחלט מומלצת צריכת מזונות בעל ערך גליקמי נמוך אשר בנוסף עשירים בסיבים ובמרכיבי מזון חשובים אחרים.
  • מספר מחקרים מצביעים על כך שצריכה מתונה של אלכוהול עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת, אך אין עדיין מספיק נתונים כדי לצאת בהמלצה גורפת בנושא.
  • אין המלצות תזונתיות לשם מניעת סוכרת מסוג 1.

המלצות תזונתיות לטיפול בסוכרת:

    א. פחמימות בטיפול בסוכרת:

  • מקור הפחמימות: מומלץ לצרוך תפריט הכולל פחמימות שמקורן בפירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות וחלב דל שומן.
  • ספירת פחמימות: לשם התאמת מינון הטיפול התרופתי לכמות הפחמימות בתפריט, מומלץ להעריך את כמות הפחמימות הנאכלת באמצעות ספירת פחמימות, שימוש בקבוצות תחליף או שימוש בהערכה כמותית.
  • ערך גליקמי: הקפדה על צריכת מזון בעל ערך גליקמי נמוך (כמו קטניות, שיבולת שועל, פסטה, שיפון, חלב, יוגורט, גלידה ותפוחים) עשויה לשפר את איזון הסוכר.
  • סוכרוז: אין הוכחה שהשימוש בסוכרוז (הסוכר השולחני) משבש את איזון הסוכר, לכן ניתן לצרוך מזון המכיל סוכרוז במסגרת כמות הפחמימות הרצויה בתפריט. יש לשים לב לא להפריז בכמות הקלוריות, שכן מאכלים המכילים סוכרוז נוטים להיות עתירי קלוריות.
  • סיבים: ההמלצות לגבי סיבים זהות לאלו של כלל האוכלוסיה: מומלץ לצרוך מגוון מזונות המכילים סיבים כמו ירקות, פירות ודגנים עשירים בסיבים (מעל 5 גרם סיבים למנה). ישנם מחקרים המראים שצריכת תפריט עתיר סיבים (כ- 50 גרם סיבים ליום) משפר את איזון הסוכר בקרב סוכרתיים מסוג 1, ובקרב סוכרתיים מסוג 2 משפר בנוסף את רמות האינסולין והשומנים בדם. לאלו שקשה להם לצרוך כמות כזו של סיבים מומלץ לצרוך לפחות 14 גרם סיבים לכל 1,000 קלוריות בתפריט.
  • ממתיקים:
  • סוכרים אלכהולים: ממתיקים מופחתי קלוריות שאושרו על ידי ה FDA (אירגון המזון והתרופות האמריקאי) כוללים סוכרים אלכוהולים (פוליאולים) כמו איזומלט, לקטיטול, מלטיטול, מניטול, סורביטול, קסיליטול ועוד. ניתן לצרוך אותם במגבלות הכמות שקבע מנהל המזון והתרופות האמריקאי (הFDA). יתרונם של הסוכרים האלכוהולים בכך, שהם מכילים פחות קלוריות מסוכרים אחרים (בממוצע 2 קלוריות לגרם בהשוואה ל4 קלוריות לגרם בסוכרוז ופרוקטוז), וכן שעליית הסוכר בדם בעקבות אכילתם היא מאוד מתונה. אולם, אין הוכחה שצריכת סוכרים אלכוהולים משפרת את איזון הסוכרת. מבחינת ספירת פחמימות, יש להתייחס רק למחצית מכמות הסוכרים האלכהולים בספירה (לדוגמא בחטיף מכיל 10 גרם מלטיטול ייספרו רק 5 גרם פחמימות). בכמויות גדולות סוכרים אלכהולים עלולים לגרום לשלשול, בעיקר בילדים.
  • פרוקטוז: לגבי פרוקטוז, אמנם הוא בעל ערך גליקמי נמוך, אך מצד שני הוא עלול להשפיע לרעה על רמת שומני הדם. לכן לא מומלץ להשתמש בו כממתיק אך כן ניתן לצרוך מזונות המכילים אותו באופן טבעי כמו פירות, ירקות ועוד.
  • ממתיקים מלאכותיים: הFDA אישר 5 ממתיקים לא קלוריים לשימוש: אצסולפאם K, אספרטיים, נאוטם, סכרין וסוכרלוז. ניתן לצרוך אותם במגבלות הכמות שקבע הFDA.

ב. שומנים וכולסטרול בטיפול בסוכרת:

  • יש להגביל את כמות השומן הרווי לפחות מ -7% מכלל הקלוריות בתפריט.
  • יש לצמצם למינימום צריכת שומן מסוג טראנס.
  • מומלץ לסכרתיים להגביל את כמות הכולסטרול לפחות מ200 מ"ג ליום.
  • מומלץ לצרוך 2 מנות דגים לפחות בשבוע, כיוון שהם מהווים מקור מצוין לחומצות שומן מסוג אומגה 3.

ג. חלבון בטיפול בסוכרת:

  • סוכרתיים עם תפקוד תקין של הכליות יכולים לצרוך תפריט המכיל 20%-15% חלבון מסך הקלוריות.
  • בסוכרתיים מסוג 2 אכילת חלבון אינה גורמת לעליית הסוכר בדם, אך כן גורמת לעלייה ברמות האינסולין בדם. לכן אין לטפל בהיפוגליקמיה באמצעות חלבון.
  • דיאטות עתירות חלבון אינן מומלצות לשם הפחתת משקל. דיאטות אלו אמנם יעילות בטווח הקצר בהפחתת משקל ובשיפור איזון הסוכר, אך לא ידועה השפעתן לטווח ארוך על איזון הסוכר ועל תפקוד הכליות.

ד. אלכוהול בטיפול בסוכרת:

  • אם סוכרתי מבוגר בוחר לצרוך אלכוהול, יש להגביל את צריכתו היומית לשתי מנות אלכוהול לגברים ומנה אחת לנשים (מנה מוגדרת כ15 גרם אלכוהול, כמו בפחית בירה, כוס יין או כוסית ליקר).
  • כדי להפחית את הסיכון להיפוגליקמיה לילית בסוכרתיים המטופלים באינסולין או במעוררי הפרשת אינסולין, יש לצרוך את האלכוהול עם מזון.
  • אלכוהול עצמו אינו גורם לעליית הסוכר בדם.
  • אלכוהול אינו מומלץ לנשים הרות, וכן במקרים של מחלות כבד, דלקת בלבלב, נוירופטיה (נזק עצבי) או רמה גבוהה של טריגליצרידים בדם.
  • אצל סוכרתיים, צריכה מתונה של אלכוהול (15-30 גרם אלכוהול ביום) עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

ה. צריכת ויטמינים ומינרלים בטיפול בסוכרת:

  • אין הוכחה חד משמעית לכך, שנטילת מולטי ויטמינים מביאה תועלת לסוכרתיים. יוצאים מכלל זה הם אוכלוסיית הקשישים, להם כן מומלץ ליטול תוספת מולטוימין יום יומית.
  • לא מומלץ לצרוך תוספים של אנטי אוקסידנטים כמו ויטמין C, E וA וכן כרומיום, כיוון שתועלתם לא הוכחה ובמקביל לא נבדקה השפעתם ארוכת הטווח.

תזונה מומלצת לסוכרתיים מסוג 1:

  • הטיפול באינסולין צריך להיות מותאם לצרכיו ולהרגליו של הסוכרתי.
  • מינון האינסולין קצר הטווח צריך להיות מותאם לכמות הפחמימות הנצרכת במהלך היום.
  • פעילות גופנית דורשת התאמה של מינון האינסולין. אם הפעילות אינה מתוכננת מראש, בדרך כלל יהיה צורך בתוספת פחמימות.
  • פעילות גופנית מתונה מגבירה את ניצול הגלוקוז ב 2-3 מ"ג לק"ג משקל גוף לדקה. כך, אדם במשקל 70 ק"ג יזדקק לתוספת של 10-15 גרם פחמימות לכל שעת אימון. פעילות גופנית מאומצת תדרוש תוספת גדולה יותר.

תזונה מומלצת לסוכרתיים מסוג 2:

  • לסכרתיים מסוג 2 מומלץ לאמץ אורח חיים בריא הכולל הפחתה בצריכת השומן הרווי, הכולסטרול, שומן הטראנס והנתרן, צריכה קלורית מופחתת ובמקביל הגברת הפעילות הגופנית. הרגלים אלו יסייעו בשיפור איזון הסוכר, רמת הליפידים ולחץ הדם.
  • הפעילות הגופנית המומלצת היא פעילות אירובית במשך 150 דקות בשבוע לפחות, בחלוקה על פני 3 ימים לפחות.

תזונה מומלצת בהריון ובהנקה:

  • יש להקפיד על תזונה המספקת את צרכי העובר והאם. אצל נשים עם עודף משקל הסובלות מסכרת הריונית מומלצת הגבלה קלורית מתונה של 30% מסך הקלוריות, וכן הגבלת כמות הפחמימות, אך עם הקפדה על מתן מינימום של 175 גרם פחמימות ליום. חשוב להימנע מהתפתחות קטונמיה (עלייה ברמות הקטונים בדם) הנובעת מרעב.
  • נשים שסבלו מסכרת הריונית מצויות בסיכון גבוה להתפתחות סכרת מסוג 2 בעתיד. לכן מומלץ להן לאמץ את כללי התזונה הנבונה, לשמור על משקל תקין ולהגביר את הפעילות הגופנית.
  • הנקה מומלצת לנשים עם סוכרת או סוכרת הריונית. יש לשים לב לאיזון הסוכר במהלך ההנקה. בדרך כלל נשים מניקות זקוקות למינון נמוך יותר של אינסולין, ולעיתים יש צורך בתוספת חטיף לפני ההנקה או במהלכה.

טיפול בסיבוכי הסוכרת:

    א. טיפול בסיבוכים בכלי דם קטנים:

  • ניתן לעכב התפתחותם של סיבוכים אלו על ידי שיפור איזון הסוכר בדם, הפחתת לחץ הדם ובמקרים מסויימים אף הפחתה בצריכת החלבון.
  • במקרים של ירידה בתפקוד הכליה, יש להגביל את כמות החלבון ל- 1-0.8 גרם לק"ג משקל גוף ליום. במקרים של מחלה כלייתית מתקדמת יש להגביל את כמות החלבון ל0.8 גרם לק"ג משקל גוף ליום.
  • תזונה המתאימה למניעת מחלות לב וכלי דם (המפורטת להלן) עשויה להפחית גם סיבוכים בכלי דם קטנים בעיינים ובכליות.

ב. טיפול ומניעת מחלות לב וכלי דם:

  • בסוכרתיים מסוג 1, שיפור איזון הסוכר מפחית את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם. ה A1C המומלץ הוא זה הקרוב ככל האפשר לזה של אדם בריא, אך ללא אירועים של היפוגליקמיה חמורה.
  • תזונה עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים ואגוזים עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם .
  • בסוכרתיים הסובלים ממחלת לב, הפחתת כמות הנתרן לפחות מ2,000 מ"ג ליום עשויה להפחית את חומרת המחלה.
  • יתר לחץ דם, המהווה גורם להאצת הסיבוכים כמו מחלה כלייתית ופגיעה ברשתית אצל הסוכרתיים, ניתן לטיפול באמצעות ירידה במשקל, פעילות גופנית, אלכוהול בכמות מתונה, ואימוץ תפריט הכולל מגוון של פירות, ירקות, אגוזים, מוצרי חלב דלי שומן, דגנים מלאים, עוף ודגים כתחליף לבשר אדום, עם כמות מוגבלת מאוד של משקאות ממותקים וממתקים, ועם הגבלת צריכת הנתרן לכ- 2,300 מ"ג ליום.

ג. טיפול בסיבוכים קצרי טווח של הסוכרת:

  • טיפול בהיפוגליקמיה: מתן 15-20 גרם גלוקוז הוא הטיפול המועדף להיפוגליקמיה, אך ניתן להשתמש בכל סוג של פחמימה המכילה גלוקוז.
  • השיפור ברמת  הסוכר אמור להתרחש תוך 10-20 דקות. יש לבדוק שנית את רמות הסוכר לאחר כשעה, כדי לוודא שאין צורך במנת פחמימות נוספת.

למי שמעוניין להעמיק ולהרחיב, המאמר בשלמותו מפורסם בקישור: 

http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/31/Supplement_1/S61

עידית כהן, דיאטנית


 


הודעה על סיום פעילות האתר 3.2.2013 

קישורים לא ממומנים

האם ויטמין פשוט המחולק בחינם יכול למנוע סוכרת, קרא עוד ...

האם הסיבוכים חומקים לנו מתחת לרדאר?

"אנשים מתוקים לחיים ארוכים" אם בריאותך חשובה לך כדאי שספר זה ישכון בביתך



מתוקים - סוכרת
בשבילכם מ-1999
| טיפים | חברים | תזונה | פורום סוכרת | מדריך | ספרונים | חיפוש | מאמרים | וידאו |
| המדור של פרומקין | כאן ד"ר קנטר | שניידר - דפי מידע | קישורים | כלים | מה חדש? | מוצרים |

| תנאי שימוש | אודות |  |